The Story Claiming Buzz Aldrin Saw Aliens in Space Is Utter Nonsense

Buzz Aldrin, exploration
Apollo 11 astronaut Buzz Aldrin poses for a snapshot while inside the Lunar Module in this July 1969 NASA image. Aldrin and astronaut Neil Armstrong were the first humans to land and walk on the moon on July 20, 1969. (Image credit: NASA)

A viral story that's making the rounds online claims Buzz Aldrin, the famous astronaut who traveled with Neil Armstrong to the moon aboard Apollo 11, somehow proved via a lie-detector test to have seen a UFO in outer space. Let's be very clear here: This is flat-out wrong.

Here's why.

First, the news reports misrepresent what Aldrin actually said. In a Reddit comment three years ago, Aldrin said that, while he did see something shiny out the window in space, he believes it was the sun reflecting off one of four discarded panels from his own spacecraft.

Second, it's part of a report, published in the Daily Star Sunday (April 8), that says astronauts "Aldrin, Al Worden, Edgar Mitchell and Gordon Cooper all took part in the study." [13 Famous People Who Believe in Aliens]

This is impossible.

The "study" in this case refers to some ill-defined lie-detector test designed to prove that these men had seen UFOs and were "completely convinced" that signs of alien life were genuine, undertaken under "laboratory conditions."

This is nonsense for several reasons, but the most salient of them, as The Independent pointed out, is that both Mitchell and Cooper are dead. Cooper has been dead for nearly 14 years. They absolutely did not "take part" in any recent study.

What actually happened is that a company called The Institute of BioAcoustic Biology released some Microsoft Word documents claiming to distinguish some deeper truth from pre-existing audio recordings of the astronauts. The documents, which the company later sent to Live Science, claim to be the results of computer analysis, but that's somewhat doubtful. Here's a sample from the "vocal profile" of Aldrin:

"Aldrin believes what he is saying emotionally but has doubts intellectually. His ego, on a highly spiritual level, is solidly involved. He has a firm belief in what he saw but logical awareness that he cannot explain what he saw; therefore he thinks he should be doubted. His gut level emotions and system of integrity is well grounded with the exception that he has some issues around people asking too much of him and expecting him to take care of things for them. For the benefit of the people, he wants his statements about his seeing a UFO to be believed."

Again, not only does this directly contradict what Aldrin has actually said on the matter, but it doesn't remotely resemble a computer analysis of any kind.

And this is where the third problem with the Star's report comes in: It's scientifically indefensible.

Even true lie-detector tests simply do not have scientific validity. The National Research Council's sweeping 2003 report on the matter states, "Almost a century of research in scientific psychology and physiology provides little basis for the expectation that a polygraph test could have extremely high accuracy."

(There have been more recent, Department of Homeland Security-funded efforts to develop tools for lie detection and predicting intent from videos, but so far they haven't panned out.)

And the "test" performed in the viral story appears not to have been a true lie-detector test at all. Instead, it appears to be some sort of effort to discern truthfulness and intent from audio of the astronauts speaking, performed by a company with a website mostly devoted to selling "cures" for various health problems and making claims about various famous figures in the news. (When Live Science emailed the company requesting the astronaut documents, the response included documents on other famous figures, including one predicting that Harvey Weinstein will "fake suicide and disappear.")

There's just no reason to believe this company has the ability to discern truth from recordings of people's voices. While bioacoustics is a real area of scientific inquiry, it simply doesn't answer questions like "Is this person lying?" Instead, it answers questions about what sounds animals make, how they make them and when they make them.

The Institute of BioAcoustic Biology appears to be a for-profit company selling pseudoscientific cures for various health issues, with testimonials from people claiming physical ailments have been lifted after listening to custom sets of tones. The company has never published in Bioacoustics, the only international and peer-reviewed journal on the subject, and sources none of its scientific claims in actual science publications.

Here's an excerpt from the company's mission statement:

"As a bridge between ancient ideas of sound healing and the futuristic, Star Trek, protocols that the institute provides, it is now possible to reverse diseases and traumas previously thought to be incurable, to reveal the secrets of our true nature, to enhance our lives, to predict what may be our fate through the frequencies of our voice."

A reasonable person might conclude that the Aldrin claims, seeming to stem from the Daily Star report, are an effort to garner media attention for the company.

In fact, Live Science worried that even debunking the company's claims would throw fuel on the pseudoscience fire. But we decided to write this article because there is, in the end, value in clarifying the science, or lack thereof.

Aldrin has been very clear about what he believes he saw in outer space, and Live Science sees no reason to doubt him.

Originally published on Live Science.

Join our Space Forums to keep talking space on the latest missions, night sky and more! And if you have a news tip, correction or comment, let us know at:

Rafi Letzter

Rafi wrote for Live Science from 2017 until 2021, when he became a technical writer for IBM Quantum. He has a bachelor's degree in journalism from Northwestern University’s Medill School of journalism. You can find his past science reporting at Inverse, Business Insider and Popular Science, and his past photojournalism on the Flash90 wire service and in the pages of The Courier Post of southern New Jersey.